Francis Fukuyama

lete
Yosihiro Francis Fukuyama (filozfus, politikai kzgazdsz, r) 1952. oktber 27-n szletett az Egyeslt llamok-beli Chicagban. A Cornell egyetemen klasszika-filolgit tanult, a Harvard Egyetemen szerzett PhD fokozatot politikatudomnybl. A Cornelli Egyetemen eltlttt vek alatt kapcsolatba kerlt a Telluride Assosiation nev, fiataloknak kpzsi programokat szervez non-profit szervezettel, ahonnan olyan neves rtelmisgiek kerltek ki, mint pldul a Nobel-djas fizikus, Steven Weinberg vagy a klpolitikai s vdelmi szakrt, Paul Wolfovitz. Jelenleg a nemzetkzi politikai gazdasgtan professzora s a Nemzetkzi Fejlesztsi Program igazgatja a John Hopkins Egyetem Halad Nemzetkzi Tanulmnyok Paul H. Nitze Intzetben. 2005 augusztusban ms prominens gondolkodkkal egytt rszt vett a „The American Interest” cm negyedves magazin megalaptsban, mely az Egyeslt llamok klpolitikjrl, vilgban elfoglalt szereprl, helyzetrl szl rsoknak ad otthont. A hres filozfus hobbija egybknt a fotzs, ezenkvl rajong a klasszikus btorokrt, melyeket maga kszt el. Felesgt Laura Holmgrennek hvjk, hrom gyermekk van.
Fukuyamt korbban neokonzervatvnak tekintettk, aki tmogatta az amerikai erfesztseket az iraki dikttor, Szaddam Husszein eltvoltsra, ksbb azonban eltvolodott az amerikai neokonzervatv irnyzattl, amely szerinte tlsgosan erszakoss s militaristv vlt. Nem tmogatta a 2003-as iraki beavatkozst sem. Szerinte Bush sok slyos hibt kvetett el: Amerika tlreaglta a radiklis iszlm fenyegetst, az n. jtkony hegemnia erltetsvel negatv reakcikat vltott ki, mely nvelte az orszggal szembeni ellenszenvet. Szerinte a Bush adminisztrci rosszul tlte meg az Irakban kialakult helyzetet, ahol irrelis eszkzkkel prblta megteremteni a bkt. Amerika tbb pnzt klt a hadseregre, mint az sszes tbbi orszg sszesen, de Irak megmutatta, hogy mindennek van hatra, gy a hatkonysgnak is. Ehelyett inkbb a gazdasgi s politikai fejldsre kellene a hangslyt fektetni, gy jobban meg lehetne rteni, mi is trtnik a Fld ms orszgaiban. Egy 2006-os esszben, mely a New York Times magazinban jelent meg, a neokonzervativizmust a leninizmushoz hasonltotta: „A leninizmus bolsevik verzija maga volt a tragdia, mely aztn komdiaknt trt vissza az Egyeslt llamokban.”
Bizonyra brkinek, aki kicsit is ismeri Fukuyama nevt, azonnal a sokat kritizlt „trtnelem vge” tzis villan az agyba. Fukuyama ezzel kapcsolatos esszje a The National Interest amerikai folyirat 1989. vi tavaszi szmban jelent meg. A cikk nagyon rvid idn bell vilghrv tette t, s vilgszerte rendkvl szleskr vitt vltott ki. A tanulmny megrsakor Fukuyama mg az amerikai klgyminisztriumban dolgozott, kzel-keleti, majd eurpai politikai-katonai krdsekkel foglalkozott, ksbb azonban a Rand Corporation kutatja lett, s sokmilli dollros szerzdst kttt arra, hogy 16 oldalas tanulmnyt kiindulpontknt felhasznlva knyvet rjon nzeteirl. gy szletett meg A trtnelem vge s az utols ember (The End of History and The Last Man) cm alkots, mely eredetileg 1992-ben jelent meg, a magyar fordts pedig 1994-ben ltott napvilgot.
Hanyatls – s vgelmlet
A tanulmny pldtlanul sok kritikt vltott ki – pozitvat s negatvat egyarnt. Fukuyama tzise nmagban is meglehetsen provokl volt a kor hres trsadalomfilozfusai s politikai gondolkodi szmra, nem is beszlve arrl, hogy az Egyeslt llamokban a 80-as vek vgn a Paul Kennedy nevvel fmjelezett hanyatlselmlet volt az uralkod. A hanyatls – s a vgelmlet mibenltrl Samuel P. Huntington rt a Nincs kit cm tanulmnyban. Szerinte a kett szges ellenttben ll egymssal. Mg a hanyatlselmlet mltorientlt, a trtnelem tanulmnyozsbl gykerezik s a „Vesztsre llunk!” jelmondattal a pesszimista elmletek tbort ersti, addig a vgelmlet jvorientlt, alapveten filozfiai elmlkedsekbl tpllkozik s az optimista „Gyztnk” felkiltssal borzolja a borltbbak kedlyeit. A hanyatlselmlet tettre sarkall s figyelmeztet a hanyatls visszafordtsra, ezzel szemben a vgelmlet problmamentes knyelmet sugall. Huntington szerint a vgelmlet legnagyobb hibja, hogy tlhangslyozza a trtnelem kiszmthatsgt, s sszer emberekkel szmol: valban sszer lenne elkerlni a hborkat s a gazdasgi jltre sszpontostani, csakhogy az emberi termszet nem mindig ilyen: „Remnykedni a trtnelem vgben – emberi dolog. Vrni r, hogy be is kvetkezzen – irrelis.” Huntington vlemnye szerint a vgelmlet hrom formban jelentkezett:
1. A hideghbor vge
George Kennan „a Szovjetunit most mr egyszeren egy msik nagyhatalomnak kell tekinteni, ugyanolyannak, mint a tbbi nagyhatalmat” kijelentsvel gy gondolta, vge a hideghbornak, Huntington azonban ersen megkrdjelezi mindezt. Mg ha igaz is, ettl a nemzetek kzti katonai, politikai, gazdasgi, technolgiai s ideolgiai rivalizls mg nem fog megsznni, st a nemzetkzi letben n az instabilits, kiszmthatatlansg s erszak, mely pontot tehet a „hossz bke” korszaknak vgre. Mg Fukuyama szerint „nem indulhatunk ki abbl, hogy a szovjetek visszatrnek a mlt rossz szoksaihoz”, Huntington gy vli, hogy „ugyangy nem indulhatunk ki abbl sem, hogy nem trnek vissza”.
2. A hbork idszaknak vge
A vgelmlet msodik formja szerint a demokrcik terjedse cskkenti a hbors konfliktusok kialakulst, hiszen a demokrcia termszetben megtallhat a kompromisszumra val trekvs s a trgyalsos hajlam. Huntington, a demokratizldsi hullmok elmletnek kidolgozja azonban gy vli, hogy br nvekszik e rendszerek szma, de szablytalanul, hisz nagy a visszaess eslye. „…lehet, hogy a demokratikus llamok kzti bke kls, vletlen tnyezk, s nem a demokrcia fggvnye” – rja, a 19. szzadi demokratikus llamok kzti nagy fldrajzi tvolsgot hozva fel pldnak. Kritizlja John Mueller „Elmlt az tlet napja” cm mvt, mely a hbor elavultsgrl szl. Mueller szerint a hbor ma mr nem kifizetd, s a fejlettsg s civilizci nvekedsvel prhuzamosan a bkre val hajlam is ersebb lesz az egyes orszgok esetben. Huntington ezzel szemben gy gondolja, a bke nkorltoz is lehet, hiszen nem egyszer elfordult mr, hogy kt bksebb orszg rrontott egy harmadikra, illetve szegnyebb, agresszvabb llamok lerohantak nluk gazdagabb, m kevsb erszakos trsadalmakat.
3. A trtnelem vge
A vgelmlet legradiklisabb vltozata Francis Fukuyama „A trtnelem vge” cm tanulmnyban mutatta meg magt a nyilvnossg eltt. A tovbbiakban rtrnk ennek bemutatsra, a ksbbiekben pedig Huntington ezzel kapcsolatos brlatt is bemutatjuk.
Francis Fukuyama: A trtnelem vge?
Fukuyama magabiztosan jelenti ki a nyugati liberlis demokrcia egyrtelm diadalt, mellyel szemben minden letkpes alternatva teljesen kimerlt. „Amit most meglnk, taln nem a hideghbor vge vagy a hbor utni trtnelem bizonyos szakasznak a lezrulsa, hanem a trtnelemnek mint olyannak a vge: vagyis az emberisg ideolgiai fejldsnek a vgpontja, valamint a nyugati liberlis demokrcinak mint vgs kormnyzati formnak az ltalnos bevezetse” – rja. tveszi Georg Wilhelm Friedrich Hegel dialektikus trtnelemfelfogst, mely szerint a trtnelemnek kezdete, kzepe s vge is van abban a tekintetben, miszerint az emberisg fejldse az alacsonyabb rend tudati formktl fejldik a magasabb rendek fel, ezek a fokozatok pedig konkrt trsadalmi formknak felelnek meg (trzsi, rabszolgatart, teokratikus, egalitrius-demokratikus). A trtnelem egy abszolt cscspont fel tr, melyben diadalt arat egy vgleges trsadalmi s llamforma. Hegel mr 1806-ban proklamlta a trtnelem vgt, amikor Napleon jnai csatban aratott gyzelmt a francia forradalom eszmnyeire, a szabadsgra s egyenlsgre pl llam trhdtsaknt rtelmezte. Br 1806 utn mg sok teend llt a liberlis demokrcia eltt (pl. vlasztjog-kiterjeszts, rabszolgasg megszntetse), de alapveti elveit mr nem lehet tovbb javtani. A 20. szzad vilghborinak, forradalmainak kvetkezmnyei is hozzjrultak ezen elvek trben val tovbbterjesztshez. De mirt is rt vget tulajdonkppen a trtnelem?
Hegel interpretcijban a trtnelmet ellenttek hajtjk elre, melyek az emberi tudat terletn jelentkeznek, az eszmk birodalmban. Az ideolgia fogalmt tgan rtelmezi, nemcsak a politikai, hanem kulturlis, vallsi, trsadalmi tltet rtkek komplexumt rti alatta. A tudati s az anyagi vilg egyszerre hat egymsra, s hossz tvon a tudati vilg meghatrozza az anyagi vilgot. Az ideolgik viszik elre a trtnelmet, m a trtnelem Hegel s Fukuyama szerint is vget rt abban az rtelemben, hogy az emberisg eszmei fejldse a francia s amerikai forradalom esemnyei kvetkeztben lezrult, elmleti igazsga nem javthat tovbb. A liberalizmus gyzelme a szellem s a tudat tekintetben kvetkezett be, m a valsgos, anyagi vilgban mg nem teljes. Mgis, hossz tvon az eszme fogja meghatrozni az anyagi vilgot. Termszetesen az anyagi vilg is hat az eszmei dimenzira, pldul kpes befolysolni egy adott tudatforma letkpessgt. A liberlis gazdasgok bsge, a vltozatos fogyaszti kultra fenntartja s tpllja a liberalizmus erejt a politikai szfrban: „A fogyasztsi kultra irnti vgy, amelyet jrszt Japn keltett fel, zsia-szerte dnt szerepet jtszott a gazdasgi liberalizmus felptsben s kiterjesztsben, s ezzel a politikai liberalizmus elterjesztsben is.”
A liberalizmus a 20. szzadban kt hatalmas ellenfllel szembeslt: a kommunizmussal s a fasizmussal. A fasizmus Fukuyama szerint nemcsak azrt vesztett, mert a II. vilghbor elsprte: sokan tmogattk, amg gy tnt, van jvje, m kiderlt, eredmnytelen s nrombol termszet. A kommunizmus mr kemnyebb ellenflnek bizonyult: mg Marx a liberlis trsadalom ellentmondst a tke s a munka ellentmondsaknt jellte meg, az osztlykrdst a nyugati vilgban valjban sikeresen megoldottk. A kommunizmus vonzereje ezrt igencsak megcsappant, ezt bizonytja a szerz szerint fontos eurpai kommunista prtok cskken tagltszma, illetve a piac mellett fellp konzervatv prtok vlasztsi gyzelmei a vilg szmos orszgban. A Szovjetuniban a szovjet elit mr nem hisz a marxizmus-leninizmus doktrnjban, s br az j elvek nmagukban vve mg nem jelentenek igazi liberalizmust, mgis a liberalizmus az sszekt szl kzttk. A szocializmus nemhogy nincs flnyben a Nyugattal szemben, hanem egy risi kudarc, s Fukuyama szerint Gorbacsov fellpse megadta a jogot az embereknek, hogy mindezt kimondjk. „A trtnelem vgn nem is szksges, hogy minden trsadalom sikeres liberlis trsadalom legyen, hanem csupn annyi kell, hogy feladjk az emberi trsadalom ms, magasabb rend forminak kpviseletre formlt ideolgiai ignyket.” A szerz szerint a valls s a nacionalizmus sem rtkelhetek potencilis vetlytrsakknt, mivel az ltaluk krelt konfliktusok s problmk tbbnyire kezelhetk egy jl mkd liberlis trsadalom keretein bell.
Fukuyama gy vli, hogy a vilg trtnelem utni s a trtnelemben megrekedt llamokra oszthat fel (utbbiakhoz sorolja a harmadik vilg orszgainak nagy rszt, s a Szovjetuni is vlaszt eltt ll: vagy rlp a liberlis demokrcia fel vezet rgs tra, vagy begubzik s megreked a trtnelemben). A jvben a nemzetkzi konfliktusok tovbbra sem fognak megsznni, a trtnelemben bennragadt llamok, illetve ezek s a trtnelem vgre rt llamok kzt ugyanis mg valsznleg lesznek sszetzsek. A terrorizmus s a nemzeti felszabadt hbork tovbbra is nagy szerepet jtszanak majd a nemzetkzi kapcsolatokban. Fukuyama a trtnelem vgt „szomor idnek nevezi”, melynek kzppontjban a gazdasgi szmts, a krnyezeti s technikai problmkon val vg nlkli fradozs, a fogyaszti ignyek kielgtse ll majd.
Brlatok s kritikk
Fukuyama tanulmnya ominzus vitt vltott ki a trsadalomfilozfusok, politikai gondolkodk, hres professzorok s szakrtk krben. Alig tallunk olyan neves szemlyisget, aki ne szlalt volna meg a cikk kapcsn. Az albbiakban bemutatunk ezek kzl nhnyat.
Irving Kristol: Most mr mi vagyunk az ellensg, nem k…
Nyilvnval, hogy Kristol fogalmazta meg az egyik leglesebb brlatot a trtnelem vgvel kapcsolatban. A The National Interest fszerkesztje Fukuyamrl val vlemnyt nem rejtette vka al, st nyltan leszgezte: „Egy szavt sem hiszem el, de brilins elemzst nem knny elvetni vagy megcfolni.” Az essz kezd sorai a kvetkezkppen hangzanak: „rmmel dvzlm Washintonban G. W. F. Hegelt. Bizonyra hozzjrul majd a hely szellemi sznvonalnak emelshez.” Kristol szerint Hegel utn a politikai s filozfiai gondolkods is alapvetin jhegelinus jelleget lttt. Hegel gy gondolta, a trtnelem immanens clja, a trtnelem vge a modern alkotmnyos llam s a liberlis berendezkeds, m e beteljeseds pusztn elmleti jelleg, s rengeteg munkt ignyel, mg vgre a val vilgban is megtesteslhet. Erre Fukuyama felhbort mdon kzli, hogy munknk tulajdonkppen befejezdtt.
Kristol szerint ideje lenne mr megszabadulni a hegeli rzsvilgtl, s vissza kellene trni Arisztotelszhez: minden llamforma instabil, tmeneti, s az az elkerlhetetlen sors vr r, hogy egyszer majd elbukik. „Nem tudom elhinni, hogy a „jv hullma vagyunk, s nem pusztn egy idleges hegemnia birtokli” – fejti ki vlemnyt Kristol. Br a 20. szzad nagy felkelsei a liberalizmus ellen elbuktak, attl forrsuk mg l. Az amerikai demokrcia is rengeteg problmval kszkdik, s ez az risi problmatmeg elbb-utbb sztfeszti a rendszert eddig sszetart erket (pl. kzssg s spiritualits utni vgy, bizalmatlansg, a technolgia irnyvonala, stb.). A hideghbor megnyersnek kvetkezmnye is csak annyi lett, hogy „most mr mi vagyunk az ellensg, s nem k…”
Vajda Mihly: A vilgtrtnelem vge, avagy a posztmodern kezdete
Vajda ktsgbe vonja Fukuyama kijelentst, miszerint ma mr nincsenek az ember letben olyan ellentmondsok, melyeket a liberalizmus ne tudna megoldani, hiszen ez nem jelenti azt, hogy holnap sem lesznek. gy vli, Fukuyama elgondolsa a liberlistl eltr trsadalomszervezdsek gyakorlati ellehetetlenlsre pl. Rmutat arra, hogy br Fukuyama elismeri a kultrk klnbzsgt, a gyakorlatban nemigen szmol ms kultrkkal. Br az iszlm kultrt megemlti, nem foglalkozik Afrika, zsia s Dl-Amerika trsadalmaival: ezek egyelre nem fenyegetik a liberlis demokrcit, de berkeikben a liberlis demokrcia nem mondhat sikeresnek. Itt fleg azok az orszgok rdekesek, ahol mr ksrletet tettek a liberalizmus bevezetsre, m az mgsem tudta talaktani a tradcikat s a trsadalmat.
Vajda pontostja Fukuyama tzist: valjban az eurpai trtnelem vgrl van sz (ez alatt az eurpai tpus trsadalmakat rti), az eurpaisgban benne rejl dinamikus tendenciknak legjobban megfelel trsadalomszervezdsi keretek kialakulsrl. Minden, ami modern, megszilrdul, s belpnk a posztmodern korszakba, s e modernits f szervezeti keretei az eurpai tradci krein bell nem krdjelezdnek meg.
Csakhogy az eurpai szellemisg terletn is jelen vannak n. nem eurpai elemek, melyeknek integrlhatsga a liberlis demokrciba nagyon csekly. Az sem valszn, hogy ms civilizcik mind kpesek lennnek tvenni az eurpai szervezdsi kereteket, ahogy azt bizonyos kelet-zsiai civilizcik tettk, ugyanis ehhez alapvet karaktervonsokat kellene megsemmisteni. „Nem llthatom, hogy az eurpain kvl nem kpes ms tradcira rplni, de nem kpes brmelyikre” – rja Vajda. Ennek ellenre nem zrja ki, hogy a fejlett vilg egyszer majd nekifog elbb sajt nem-Eurpja, majd az egsz vilg „eurpstsnak”, s a vgn tnyleg befejezi a trtnelmet – erszakkal. Az eurpai tpus individuum eleve erszakos termszet, s ilyen szempontbl a liberalizmus idelis az eurpai kultra szmra, hiszen a hatalommegoszts elvbl indul ki, nem pedig a hatalom megszntetsbl.
Vajda szintn remli, hogy a trtnelem vge nem lesz szomor, s ha a nagyvrosi let okozta feszltsgeket, az kolgiai s egyb problmkat sikerlne megoldani, akr meg is pihenhetne kicsit a trtnelem. Vgl Fukuyamnak a mvszet s filozfia jvjrl val elkpzelsre csak ennyit mond: „Mirt ne lphetne a feszltsg teremtette mvszet s filozfia helyre valami, amit pusztn a jtkos kedv vagy a titkokat megoldani sohasem kpes kvncsisg teremt?”
Samuel P. Huntington: Nincs kit
Huntington a trtnelem vge kijelentst tlsgosan ltalnostnak, provokatvnak s drmainak tartja. Szerinte Fukuyamnak rengeteg tvedse van, ezek pontokba szedve a kvetkezk:
1, Fukuyama tved a hbors konfliktusokat illeten: a kisebb egysgek kzti hbork valsznsge cskken, a nagyobb egysgek kzt azonban megn a fegyveres konfliktusok eslye. Pldul az Eurpai Kzssg megszntetheti a francia-nmet sszetzs lehetsgt, de ettl mg maga az Eurpai Kzssg hborzhat mssal.
2, Nem helyes a kommunizmus buksbl a liberalizmus gyzelmre kvetkeztetni, sem pedig arra, hogy az ideolgia eltnik, ugyanis fordulatok mindig bekvetkezhetnek, nincs kizrva, hogy j ideolgik tnjenek fel. A kommunizmus jelenleg hullmvlgyben van, azonban elsietett lenne azt gondolni, hogy vgleg eltnt volna a sznrl.
3, A liberalizmus elfogadottsga nem zrja ki azt a tnyt, miszerint a liberalizmuson bell lteznek konfliktusok. Mrpedig egy ideolgia egyes verzii kztti harc sokszor hevesebb lehet, mint teljesen eltr ideolgik kveti kzdelem. A 16. szzadi Eurpban a keresztnysg ltalnosan elfogadott volt, azonban a protestnsok s katolikusok kzt slyos nzeteltrsek voltak.
4, Egy ideolgia gyzelme nem zrja ki j ideolgik felbukkanst.
5, Huntington megkrdjelezi, valban gyztt-e a liberlis demokrcia. A harmadik vilgot illeten egyetrt Fukuyamval, s vgl meglep gondolatokat tr elnk: „Fukuyama tzise nem a marxizmus eltntt, hanem annak szvssgt tkrzi: kpe a trtnelem vgrl Marxtl szrmazik, mert univerzlis homogn llamrl beszl, mely minden ellentmondst felold, minden eszmei szksgletet kielgt.” Marx a kommunizmust tartotta a legjobb megoldsnak a trtnelem feladvnyra, s Huntington szerint Fukuyama is ugyangy gondolkodik: „A marxista ideolgia l s kitnen rzi magt a marxista ideolgit cfolni kvn Fukuyama rveiben.”
Francis Fukuyama: Vlasz brlimnak
Fukuyama termszetesen nem hagyta – nem is hagyhatta – sz nlkl az t rt kritikkat. Aki vletlenl azt hinn, hogy sszeroskadt a brlatok slya alatt, tved: mr az elejn leszgezi, hogy „az elmletemmel szemben felhozott kifogsok egyike sem rendtett meg, azok az rvek pedig, amelyek megrendthettek volna, el sem hangzottak.” Igaz, azt is elismeri, hogy egy-kt krdst illeten nem fogalmazott elg vilgosan. A brlatokat olvasva arra kvetkeztetett, hogy nem a liberalizmus mai helyzett illeten sikerlt egyedlllan egyetemes konszenzust kialaktania, hanem abban mutatkozik egyetrts, hogy a trtnelem nem rt vget. Fukuyama gy rzi, nagyon sokan flrertettk mondanivaljt, s a flremagyarzsok, elsiklsok s egyb tvedsek tbbsge tbbek kztt abbl fakadt, hogy sokan el sem olvastk az eredeti tanulmnyt, csak annak kivonatt, recenzijt nztk meg. Felsorolja s kifejti a leggyakoribb flrertseket.
A f problma az volt, hogy sokan nem rtettk meg, milyen rtelemben hasznlja Hegel a trtnelem fogalmt. A trtnelem vge nem a fldi vilg trtnseinek vgt jelenti, hanem bizonyos eszmei elvekrl val emberi gondolkods lezrulst. Marx egsz letben azt akarta bizonytani, hogy Hegel tved: nem a trtnelem vgnek lehetsgt akarta cfolni, hanem azt, hogy a trtnelemnek mr vge is van. Fukuyama szerint Marx ksrlete egy 150 ves kitr volt.
A msik flrerts az volt, hogy A trtnelem vge? cm rst sokan igyekeztek sszefggsbe hozni a Bush-kormnyzat politikjval, mrpedig a liberalizmus helytllsga nem korltozhat a Bush-kormnyzat hivatali idejre. Fukuyama vilgosan leszgezi, hogy esszjben a liberlis demokrcia gyzelmt, az ideolgia s eszme hatst az anyagi vilgra egyfajta tendenciaknt jelezte, nem pedig pofonegyszer, automatikus, azonnal vgbemen igazsgknt. Ez egy hosszadalmas folyamat, mely tbb generci letre kiterjed, akr tbb szz vig is eltarthat, s valsznleg lesznek benne kudarcok s visszaessek is. A nagy ideolgik az els vilgtl a harmadik vilg fel haladva terjednek, s nem fordtva, s ez a mozgs sem trtnhet egyik pillanatrl a msikra. A brlk tbbsge a modern liberalizmus szmos vetlytrst nevezte meg. A legltalnosabb kritika az volt, hogy Fukuyama tl korn lerta a kommunizmust, azonban nem hisz a teljes konzervatv visszarendezds lehetsgben. Mikzben Gorbacsov a glasznoszty s a reformok segtsgvel igyekszik elrni politikai cljait, lassan alssa a tekintlyt, a politikai erk fltti hatalom kicsszik a kezbl, fleg a tagkztrsasgok esetben. Fukuyama gy vli, mg ha egy j konzervatv vezets flre is tolja Gorbacsovot, a prt erklcsi tekintlyt mr nem lehet visszalltani, s a tarts gazdasgi problmkat sem lehet megoldani a rgen bevlt mdszerekkel.
Fukuyama vlaszban az iszlmrl mint msik lehetsges vetlytrsrl is kifejti vlemnyt: az iszlm fundamentalizmus nem egyszeren a liberalizmus vetlytrsa, hanem sok orszgban le is gyzte a liberalizmust, de csak az iszlm vilgon bell. Csakhogy az iszlm sosem lesz egyetemes valls, a fundamentalizmusnak csak az iszlm kzssgeken bell van vonzereje. Egyedl annyiban veszlyezteti a liberalizmust, hogy orszgos s helyi szinten szembe kell nzni a nehezen asszimillhat iszlm csoportok problmjval (pl. Franciaorszg, NSZK). Fukuyama az iszlm s a liberlis demokrcia kzti harcot nem tekinti egyenl erk kzdelmnek, s a nacionalizmust s a fasizmust sem tartja olyan fontos tnyezknek, melyek veszlyeztethetnk az alaptendencia mozgsirnyt.
A trtnelem vge s az utols ember
A trtnelem vge s az utols ember cm knyv 1992-ben jelent meg az Egyeslt llamokban, benne Fukuyama rendszerezi, tovbbgngylti s kifejti sokat vitatott nzeteit. gy vli, a liberlis demokrcia azrt lehet az emberisg ideolgiai fejldsnek vgpontja, a „trtnelem vge”, mert nem jellemzik olyan slyos hinyossgok s sszertlensgek, melyek a korbbi kormnyformk sszeomlshoz vezettek. Ez termszetesen nem jelenti azt, hogy egy stabil liberlis rendszer tkletesen problmamentes lenne s nincsenek benne sem anomlik, sem komoly trsadalmi problmk. Nyilvnvalan vannak s lesznek is. Ennek az az oka, hogy a szabadsg s egyenlsg elvt nem kielgten alkalmazzk: nmagukban nem az elvek hibsak teht, hanem a gyakorlati alkalmazsuk. Br lteznek orszgok, melyek kptelenek stabil liberlis demokrciv fejldni, msokat pedig a visszaess fenyeget, Fukuyama szerint a liberlis demokrcia eszmnyt nem lehet meghaladni. Ebben Hegel s Marx is egyetrtett, mindketten azt mondtk, hogy a trsadalmak fejldsi folyamata nem vgtelen, s akkor r el cscspontjhoz, amikor az emberisg kialakt egy olyan trsadalmi formcit, mely kpes kielgteni legmlyebb, legalapvetbb vgyait. Hegel a trtnelem vgt a liberlis llamban, Marx a kommunizmusban vlte felfedezni.
Fukuyama kijelenti, hogy a knyv nem a cikk feljtott, bvtett kiadsa, nem a brlkkal val vita folytatsa. Helyette arra a krdsre keresi benne a vlaszt, hogy rdemes-e a 20. szzad vgn ismt egy logikus, sszefgg, irnyzatos Trtnelemrl beszlni? Fukuyama igennel vlaszol, mghozz kt okbl: egyik a gazdasggal, msik az elismersrt val kzdelemmel fgg ssze. A bizonyts nem knny, mert nagyon sokan brltk a tzist, miszerint a trtnelem egy rthet, sszefgg folyamat lenne.
A gazdasgi magyarzat nagyon egyszer. A modern termszettudomny segtsgvel igyekszik megmagyarzni a dolgokat: a technika dnt katonai elnyket biztost azoknak az orszgoknak, melyek rendelkeznek vele, msrszt egyforma lehetsget nyjt, egyforma hatrokat szab a gazdasgnak, mivel segtsgvel korltlanul szaporthatk a javak, melyek ltal kielgthetk az emberi vgyak, s ez a folyamat az, mely egyre egysgesebb teszi a trsadalmakat, trtnelmi eredetktl, kulturlis rksgktl eltekintve. Ezeket a trsadalmakat a fogyaszti szlak terjedse egyre ersebben fzi egymshoz. Ennek a modern termszettudomnyi logiknak egyedl a kapitalizmus felel meg, a szocializmus alkalmatlannak bizonyult arra, hogy megvalstsa a komplex posztindusztrilis gazdasgot, melyben az informcik s technikai jtsok sokkal nagyobb szerepet kapnak.
A trtnelmet azonban nem lehet csak gazdasgilag rtelmezni. Az igaz, hogy a vilg legfejlettebb orszgai egyttal a legsikeresebb demokrcik is, csakhogy nem ltezik olyan gazdasgi szksgszersg, mely szerint az ipari fejlds a politikai szabadsgot is meghozza. Ezrt Fukuyama visszanyl Hegel „elismersrt val kzdelem” nevezet trtnelemszemllethez, melynek lnyege a kvetkez: az embert az elismers irnti vgy klnbzteti meg az llattl, pontosabban az, hogy emberknt ismerjk el. Elvont clok, magasabb rend elvek kedvrt egyedl az ember kpes legyrni llati sztneit. A tt minden esetben a presztzs s a mltsg volt. A vgy, hogy ember voltt s mltsgt elismerjk, a trtnelem kezdetn a presztzsrt vvott lethallharcra ksztette az emberisget, gy a trsadalom kt osztlyra oszlott: urakra s rabszolgkra. Sajnos ez a viszony egyik fl elismers irnti vgyt sem elgtette ki. A rabszolga nem szmtott embernek, mg az r ltal kapott elismers hinyos volt, mivel nem ms urak ismertk el, hanem a rabszolgk, akiket nem tekintettek embernek. Ez volt az a bels ellentmonds, melybl tovbbi trtnelmi korszakok szlettek.
A rabszolga a munka rvn kpes volt sajt termszett s krnyezett is tformlni, ezltal kialaktott egy magasabb rend ntudatot, s kidolgozta a szabadsg eszmjt. A szabadsg elkpzelsei kzl a keresztnysget emeli ki a szerz, mely kimondja, hogy Isten eltt minden ember egyenl. A keresztny valls szekularizcija az amerikai s a francia forradalom segtsgvel trtnt meg, a szabadsg s egyenlsg keresztny eszmjt a liberlis demokrcia valstotta meg vilgunkban. Amikor az elismers irnti vgy a francia s amerikai forradalom segtsgvel teljeslt, vget rt a trtnelem, mivel a liberlis demokrcia a korbbi r-rabszolga viszonyt felvltotta az egyenl elismerssel: minden polgr elismeri mindenki ms polgr voltt s emberi mltsgt, s ezt a mltsgot, klnfle jogokat biztostva maga az llam is elfogadja. Ezt a svrgst a trsadalmi intzmnyek semmilyen ms rendszere nem elgtheti ki jobban, ezrt nincs md a tovbbi trtnelmi haladsra. Az embereket teht nem csak a vgy s az rtelem mozgatja, hanem az elismers irnti vgy (thmosz), mely elvrja, hogy az llam felnttknt kezelje polgrait, szabad egyneket megillet autonmit biztostson nekik. A kommunizmusban az elismers ezen formi fogyatkosak voltak, ezrt vltja fel a kommunista rendszereket a liberlis demokrcia.
Az elismersrt val kzdelem segtsgvel a nemzetkzi politika termszett is knnyebben megrthetjk. Az r-rabszolga viszony egy-egy trsadalom szintjrl termszetszerleg tkerlt az llamok szintjre is, egsz nemzetek kzdttek az elismersrt. Fukuyama szerint a liberlis demokrcia ezen a szinten is kpes megszntetni az r-rabszolga viszonyt, ugyanis az irracionlis vgyat, mely a tbbieknl nagyobb elismersre sztkl, felvltja a racionlis vggyal, mely csak annyit akar elrni: ismerjk el, hogy egyenl a tbbiekkel. „Egy liberlis demokrcikbl ll vilgban sokkal kevesebb a hborra val sztnzs, mivel a nemzetek klcsnsen elismerik egyms legitimitst” – rja. Br sok problmval kell megkzdenie a jelenkori demokrciknak, ezeknek egyike sem annyira slyos, hogy esetleg a rendszer sszeomlshoz vezetnnek. Ha a liberlis demokrcia valban kpes mindenkinek egyenl elismerst biztostani, akkor tbb joga van a fennmaradsra s a stabilitsra, mint brmely ms rendszernek. A liberlis demokrcia jvje attl fgg, valban kielgt-e ez az elismers.
Mg mindig a trtnelem vgn vagyunk
A 2001. szept. 11-i esemnyekkel kapcsolatban Fukuyama egy rvid esszt jelentetett meg a „The Wall Street Journal” oktberi szmban. A cm magrt beszl: mg mindig gy vli, a trtnelem vgn vagyunk. Ennek ellenre tbben is pont a szeptember 11-ei tragdit prbltk meg felhasznlni arra, hogy eltrtsk t llspontjtl. Fukuyama szerint mg mindig vannak olyan emberek, akik az ltala hasznlt trtnelem fogalmt sszekutyuljk a trtnsekkel. Felhborodik azon, hogy egyesek Huntington civilizcis sszecsaps elmlett hasznltk fel arra, hogy lejrassk a trtnelem vge tzist. A modernitsnak kulturlis alapja van, s Fukuyama gy vli, a modernits intzmnyei nemcsak Nyugaton mkdhetnek, hanem vonzervel brnak ms rgik szmra is. Az iszlmban (fleg a fundamentalista iszlmban) azonban van valami, ami klnsen agresszvv s elutastv teszi a muzulmn trsadalmakat a modernitssal szemben. Az iszlm vilgban van a legkevesebb demokratikus berendezkeds llam (Fukuyama szerint Trkorszg az egyetlen).
A Fld legtbb orszga eltt nincs thghatatlan kulturlis akadly, mely ellehetetlenten a nyugati stlus modernitsra val ttrst, igaz, ez nem mindig egyszer, hanem gyakran hossz s fjdalmas t. Az iszlm az egyetlen olyan kulturlis rendszer, mely olyan embereket termel ki (pl. Oszama bin Laden), akik teljes egszben visszautastjk a modernitst. A f krds, hogy ezek az emberek mennyire kpviselik a szlesebb muzulmn kzssg vlemnyt. Erre sokan azt a vlaszt adtk, hogy a muzulmn kzssgen bell csak kevesen szimpatizlnak a terroristkkal, s a tbbsg eltli a trtnteket. Ilyen mdon elkerlhet, hogy a muzulmnok mint csoport elleni ellenszenv ltalnos legyen. A baj Fukuyama szerint abban a rendkvl elterjedt Amerika-ellenessgben, Amerika-gylletben rejlik, mely egyre elterjedtebb a muzulmn kzssgben (s nem felttlenl csak abban): a tornyok sszeomlsa lttn kifejezdhetett a krrm rzse, az, hogy az USA vgre megkapta, amit megrdemelt. s ez a reakci nem csak a muzulmnok gyr kisebbsgre jellemz. E gyllet gykerei az amerikai politika alapjt kpez trsadalom gyllett jelentik. Sok kommentr gy vli, ez a nyugati siker s a muzulmn csd miatt rzett srtett haragbl szletik, m Fukuyama leszgezi, hogy ez az Amerika-ellenes gyllet nem lesz kvetend s megvalsthat program a muzulmn trsadalmak szmra. Tovbbra is egy rendszer fog uralkodni a vilgpolitikban, mgpedig a liberlis demokrcia, melynek a radiklis iszlm nem lehet komoly vetlytrsa.
Fukuyama nzetei ma
Lelassult trtnelem
Fukuyama beismeri, hogy annak idejn rvidebbnek kpzelte az talakulsi folyamatot a trtnelem vge krdst illeten, ettl eltekintve a modernizcis folyamat halad tovbb. Kna s India is aktvan halad elre ezen az ton. Utbbiban nagyon sikeres a demokrcia intzmnyeslse, Knban pedig azzal ksrleteznek, ki lehet-e alaktani modern, fejlett trsadalmat demokratikus kormnyzs nlkl. Fukuyama szerint a knai kpzettsg s kzposztly nvekedsvel a beleszlsra val igny is megnvekszik majd. A f krds az, hogy az egyes orszgok klnbz utakat vlasztanak-e ugyanahhoz a vgponthoz, az egysges modern civilizci megteremtshez, vagy ms-ms irnyba tartanak.
Az amerikaellenessg s a globalizci tmakrt illeten a kvetkez a vlemnye: „Ahol a globalizci a legsikeresebb volt, ott a legkisebb az amerikaellenessg” – vallja Fukuyama, aki Indit kifejezetten Amerika-bart orszgnak tartja, mivel ott a globalizci mkdkpes. Azokban az orszgokban, ahol kptelenek kihasznlni a globalizci elnyeit (sokat vrnak tle, de az eredmnyek nem az elvrsoknak megfelelek), nagy az amerikaellenessg. Az anti-amerikanizmus tbbek kztt a nemzetkzi viszonyok egyenltlen eloszlshoz is kthet. De az egsz jelensg magnak az amerikai klpolitiknak is ksznhet. Fukuyama elrulja: nagyon csaldott az utbbi 6-7 v amerikai klpolitikjban. Amerika tlreaglta a 2001. szeptember 11-i tmadst, emiatt kt hbort is elindtott, melyek kzl az afganisztni mg igazolhat lehet, m az iraki semmikpp. Radsul ez kompromittlt ms amerikai rtkeket is (pl. amikor brtnkben trtnt visszalsek nyilvnossgra kerltek). Nem rt egyet azzal, hogy a Kzel-Keleten meglev kevs demokratikus berendezkeds rendszer miatt szksg lett volna az amerikai jelenltre. Sokan azt hittk, ha Szaddam Husszein eltnik – ugyangy mint Ceausescu Romniban – akkor a rendszer egsze is eltnik, helyt pedig a demokrcia veszi t. Akik ezt gondoltk, nem rtettk meg, hogy Irak kulturlisan teljesen ms jelleg berendezkedssel br, mint Kelet-Eurpa.
A modernizci s a valls kapcsolatrl is elhangzik nhny rdekes kijelents. Az egsz vilgon ersdik a valls szerepe, fknt a muzulmn orszgokban. Nem bizonyult igaznak az a korbbi feltevs, miszerint a modernizci velejrja a trsadalmi szekularizci. A f krds, hogy ez a folyamat kpes-e alsni a liberlis demokrcikat, hiszen Nyugat-Eurpa egyik legnagyobb gondja a muzulmn kisebbsgek integrlsa. Ameriknak knnyebb a helyzete, mert ott a bevndorlk tbbsge latin-amerikai, akik nem llnak ellent annyira az asszimilcinak, mint a muzulmnok. Fukuyama sikeresnek tartja az EU-bvtst, m nem hisz abban, hogy ez ltalnos recept lehetne az egsz vilgon, s kialakulhatna egy nemzetek feletti vilgkormny. Ami pedig az USA s Eurpa szokatlanul kilezdtt ellentteit illeti, fknt a nyugat-eurpaiakra igaz, hogy msknt rtkelik a jlti rendszert, komolyabban veszik a trsadalmi szolidaritst, nem szeretik az amerikai stlus kapitalizmust, mskpp vlekednek a nemzetkzi kapcsolatokrl s a katonai potencilok felhasznlsrl. Ez nem civilizcis trs, hanem a klnbz tapasztalatokbl ered.
Az Egyeslt llamok hatalma sem tart rkk
Fukuyama 2007-ben a budapesti Ybl Klubban is tartott eladst, melynek keretben a bizalomrl s vilg jvjrl beszlt. Az elads utn interjt is ksztettek vele, melynek keretben kszsgesen vlaszolt a krdsekre. lltsa szerint hisz a nyugati rtkrend tarts fennmaradsban, mg ha a vezet szerepet nem is nyugati orszg fogja betlteni, hanem Kna, melyet demokratizlhatnak egyre gazdagod polgrai.
Az Egyeslt llamok hatalma Fukuyama szerint bizonyosan nem tart rkk, de a nyugati civilizci, a piacgazdasg, demokratikus rtkek mg nagyon sokig fennmaradnak, mert ezeket nem nyugati kultrj orszgok is magukv tehetik. Teht a nyugati rtkrend hosszabb let lesz, mint brmelyik nyugati orszg. Arra a krdsre, melyik orszg jelenti a legnagyobb kihvst a nyugati vilg szmra, egyrtelmen Kna a vlasza. 50 v mlva Kna nagyon ers hatalom lesz. Oroszorszg strukturlis problmkkal kzd, cskken a lakossgszma, jelenlegi gazdasgi sikerei csak a felvel nyersanyagraknak ksznhetek, ez viszont csak idleges llapot. India lehet globlis jtkos, de nem jelent veszlyt senkire (legalbbis egyelre gy tnik). Ami pedig az iszlmot illeti, az iszlm radiklisok nem tartanak egyetlenegy orszgot sem ellenrzsk alatt, kivve taln Irnt), de az al-Kaidnak nincs sajt orszga. Teht hossz tvon a knai kihvs lesz a legkemnyebb, s mivel a knai rendszer mg nem stabil, elengedhetetlenl fejldni fog, s politikailag is knytelen lesz megnylni. Az orosz trsadalom fiataljai mr a fogyaszti trsadalomban nnek fel, ezrt Oroszorszg is eurpaisodni fog, de ez nagyon idignyes folyamat.
Amerika helyzete is szba kerl. Fukuyama szerint az USA-nak nem tesz jt, hogy egyedli szuperhatalomknt ltezik a vilgban. A hatalomkoncentrci nem egszsges a nemzetkzi rendszerben. „Nem j az Egyeslt llamoknak egy olyan vilgban, ahol azt gondolhatja, majd mindenki elhiszi neki, hogy jt akar, s erejt felelsen veti latba.” – mondja Fukuyama, aki gy vli, ha a hatalom egyenlbben lett volna elosztva a vilgban, az iraki tvedst sem kvettk volna el. Kifejti, hogy nem szeretn albecslni a radiklis iszlm fenyegetst, de az iszlm gyengesge pont abban ll, hogy senkit sem tud megszltani, aki nem muzulmn. Radsul minden kultra vltozik s fejldik, ez igaz az iszlmra is. Termszetesen az mr krdses, hogy ez a fejlds a nyugati vilg szempontjbl pozitv vagy negatv lesz-e. A bels fejlds a muzulmnokon mlik, mi csak annyit tehetnk, hogy nem tesszk rosszabb a dolgokat. Az interj vgn Fukuyama kijelenti, nem hisz a demokrcia erszakos exportjban, helyette inkbb puha eszkzket kellene alkalmaznia az Egyeslt llamoknak, ugyanis a katonai beavatkozs nem a legjobb eszkz a rendszervltsra.
Fukuyama is Obama mellett ll
Fukuyama a 2008-as amerikai elnkvlasztst megelzen kijelentette, hogy Obama mellett teszi le a vokst. „Barack Obamra szavazok novemberben, egy nagyon egyszer okbl kifolylag. George W. Bush elnksgnl nehezebb katasztroflisabbat elkpzelni. Mr az is elg rossz volt, hogy els ciklusa alatt elindtott egy szksgtelen hbort s alsta az Amerikai Egyeslt llamok helyzett az egsz vilgon. Hivatali idejnek fogy napjaiban pedig az amerikai pnzgyi rendszer sszeomlsa felett elnkl, amelynek vekig tart kvetkezmnyei lesznek” – nyilatkozta. A filozfus szerint John McCain az amerikai befolys terjesztst leginkbb a fegyveres erszakra bzn. gy vli, Amerika az elmlt vekben lomvilgban lt, s Obama a legalkalmasabb arra, hogy felrzza az orszgot. Szerinte Obama megmutatja a vilgnak Ameriknak az eddigiektl eltr, pozitv arct. Az Egyeslt llamok sok olyan dolgot elkvetett, melynek kvetkeztben elvesztette hitelt a vilgban, s az els szimbolikus gesztusok egyike, mely megfelel irnyba mozdthatja el a dolgokat, a guantanami fogolytbor felszmolsa lesz.
Sajt rs, no copy! |